Ik geloof

Ik ben een gelovig mens. Dat was ik, en dat ben ik nog steeds, sterker nog dat wil ook zijn.

Na het achterlaten van autoritaire dogmatische religie, kan het zijn dat mensen hun geloof verliezen. Voor mij persoonlijk geldt dat niet. Ik kan alleen maar zeggen dat de inhoud van mijn geloof veranderd is, niet het gegeven dat ik gelovig ben.

Waar geloof ik dan in? Ik geloof niet in de God van de Bijbel zoals die in veel autoritaire dogmatische religies wordt voorgesteld. Ik geloof wel in dat het leven de moeite waard is. Ik geloof in liefde, eerlijkheid en sociale gerechtigheid. Ik geloof in MIJ.

Geloof is voor mij heel belangrijk. Geloof is voor mij vertrouwen en mijn hart geven aan dat wat voor mij belangrijk is. Mij inzetten voor de samenleving. met jongeren (leerlingen) praten en nadenken over de dingen die er echt toe doen in het leven en mij inzetten voor sociale gerechtigheid.

Ik geloof in plezier maken in het leven. Gek doen op zijn tijd, dansen met je geliefde door de kamer op een nummer dat je beide leuk vindt. Ik geloof in lekker in mijn blote bips op het strand liggen met de zon op mijn huid. Ik geloof in heerlijk mogen genieten zonder schuldgevoel. van chocolade, van bier en wijn en van heerlijk vrijen waarbij je even samensmelt met de wereld om je heen. Ik geloof dat verdriet bij het leven hoort, en dat het accepteren van kwetsbaarheid, verlies en verdriet erbij horen. Ik geloof dat de meerderheid van de mensheid niet inherent slecht is, maar gewoon op zoek is naar liefde en geluk net zoals ik.

Ik geloof in mededogen, ook in mededogen voor personen die nog steeds lid zijn van een religieuze groepering die mijn levensstijl afwijst. Ik geloof in mogen opgroeien in onschuld en veiligheid van kinderen. Ik geloof dat het onmogelijk is om met wetenschappelijke en economische benaderingen van het leven, het onmogelijk is erachter te komen wat liefde echt is. Liefde vindt je niet met een microscoop, telescoop of is niet in geld uit te drukken.

Soms, ja heel soms, geloof ik zelfs in God...

Reacties

Populaire posts